Netwerk voor mantelzorgers, van maandag tot zondag

Terug

Drie oefeningen om te leren ontspannen

Voor de piekeraars onder ons is het vaak moeilijk om - zelfs maar voor even - onze zorgen te vergeten. We blijven verder tobben en peinzen, tot het kraakt en pijn doet. Dat vergt een heleboel energie, energie die we goed kunnen gebruiken voor andere doeleinden. Daarom: drie ontspanningsoefeningen voor jullie!

Oefening 1

1. Leg je plat op je bed en sluit de ogen.
2. Adem diep in en uit. Doe dit langzaam.
3. Leg je handen op je buik.
4. Adem in en voel je buik omlaag gaan.
5. Adem uit en voel je buik omhoog gaan.
6. Doe deze oefening minstens 10 minuten en denk enkel en alleen aan je ademhaling.

Oefening 2

1. Leg je plat op je bed of zet je in een comfortabele stoel.
2. Begin langzaam je lichaam te observeren.
3. Begin bij je linkervoet. Richt je aandacht volledig op je linkervoet. Wat kan je waarnemen? Voel je tintelingen? Voelt de voet warm of koud? Stel je vervolgens voor dat al de spanning uit je voet vloeit.
4. Verleg je aandacht nu naar je linkeronderbeen. Focus je ook hier op wat je kan waarnemen. Is er spanning? Na een grondige analyse, beeld je ook hier in dat al de spanning uit je onderbeen verdwijnt.
5. Ga verder via het linkerbovenbeen naar de linkerheup. Onderwerp elk lichaamsdeel aan een grondige analyse en sluit de analyse telkens af met het laten wegvloeien van de spanning.
6. Bepaal zelf, al naargelang hoeveel tijd je hebt, hoe lang je elk lichaamsdeel analyseert.

Oefening 3

1. Zoek een rustige plaats op.
2. Raak met je duim je wijsvinger aan. Denk bij het aanraken van beide vingers aan een moment waarop je je lichamelijk goed voelde, bijvoorbeeld na een fikse wandeling of fietstocht.
3. Raak met je duim je middenvinger aan. Op het moment dat de vingers elkaar raken, denk je aan een moment waarop je intense liefde voelde.
4. Raak met je duim je ringvinger aan. Bij het raken van de vingers, denk je aan een mooi compliment dat je gekregen hebt.
5. Raak met je duim je pink aan. Wanneer de vingers elkaar raken, denk je aan een mooie plek die je bezocht hebt. Blijf met je gedachten een tijdje op deze plek.

Welke oefening werkt voor jou het best? Of ken je nog andere oefeningen? Laat het me zeker weten!

Mieke

gezondheid      0 reacties       15 juli 2016

Mantelzorger van de week: Galiene Thoelen

Galiene is 22 jaar en samen met haar vader mantelzorger voor haar moeder. Die heeft een zeldzame ziekte en kan ...

mantelzorger van de week      1 reactie

Recepten om beter voor jezelf te zorgen

Iedereen beaamt hoe moeilijk en belastend mantelzorg wel is. En hoe belangrijk dat een mantelzorger ook goed voor zichzelf zorgt. ...

beleving      0 reacties