Netwerk voor mantelzorgers, van maandag tot zondag

22 juni 2018 - 17:34
MIREILLE W. plaatste een vraag

De bewindvoerder behoud de mantelzorgpremie terwijl ik voor dochter zorg. Hoe kan dat?

Dochter woont bij mij. Hij vind het schandalig dat ik daar naar vraag?


6
22 juni 2018 - 21:06
Els S. liet reactie achter

Mireille, join the club. Ik zit in hetzelfde schuitje. Het is echt een schande, dit machtsmisbruik van bewindvoerder en/of VREDE(?) rechter.

Volgens mijn broer, die bewindvoerder van onze bij mij inwonende demente moeder is, dient de zorgpremie enkel om onkosten van te betalen, niet voor mantelzorg. Hij houdt dus ook de zorgpremie achter met goedkeuring van de vrederechter, zegt hij toch, want die zou niet toestaan dat je als mantelzorger van je familielid een vergoeding/erkenning zou mogen krijgen voor de zorg (ik zorg voltijds en alleen voor mijn moeder tegen een niet kostendekkende vergoeding, heb geen inkomsten, mijn kinderen dragen bij).

Ondertussen roept de politiek dat we zoveel mogelijk moeten doen om ouders langer thuis te houden en mantelzorgers erkenning te geven. Misschien kan minister Vandeurzen of zijn collega Geens dan eens een poging ondernemen om vrederechters te sensibiliseren? Een vrederechter zou dicht bij de gewone mens moeten staan. Wat een lachertje. Er is nog veel werk aan de winkel hier in België. Ik ben uitgeput en heb de strijd voorlopig opgegeven met een vieze smaak in mijn mond van dit alles: bah.



05 september 2018 - 21:28
Francis M. liet reactie achter

Onwettelijk. Vonnis opvragen. Klacht bij parket en orde advocaten. Opvolgen. Het is net het feit dat de modale Belg te braaf is dat dit blijft duren. Een bewindvoerder dient bewind te voeren. Dat is de "wet".

06 september 2018 - 20:00
Els S. liet reactie achter

Beste Francis, ik snap jouw reactie heel goed. Maar ik kan je geruststellen: ik ben al lang niet meer de brave burger, de modale Belg, die alles zomaar slikt. Mijn verzet staat gewoon even ‘on hold’. Omdat ik al heel veel geprobeerd heb, zonder succes, omdat ik nu (té) moe ben en omdat de zorg voor mijn moeder prioriteit nummer één blijft, meer kan ik nu even niet meer aan.

In het vonnis van de vrederechter n.a.v. de aanstelling van mijn moeder’s voorlopige bewindvoerder staat geschreven dat mijn moeder’s inkomen ten behoeve van haar besteed moet worden. Toch geeft diezelfde vrederechter aan mijn broer/bewindvoerder toestemming om met nieuwjaar geld van mijn moeder uit te delen aan de (volwassen) kleinkinderen. Mijn broer/bewindvoerder (geen advocaat) mocht dus van de vrederechter sinterklaas spelen met mijn moeder’s geld, wat in strijd is met diens eigen vonnis dus.

Een vrederechter moet het jaarverslag van de inkomsten en uitgaven gedaan door de bewindvoerder controleren en goedkeuren. Het leefgeld dat ik voor mijn moeder krijg is verre van toereikend, en voor mantelzorg krijg ik niets, ook al zorg ik voltijds voor mijn moeder en wordt er geen zorg aangekocht. Hoe kan een vrederechter goedkeuren dat tweederde van mijn moeder’s inkomen gespaard wordt terwijl ik voor haar onderhoud elke euro twee keer moet omdraaien voor ik hem uitgeef aan minderwaardige produkten, als mijn kinderen niet zouden bijspringen, want voor kwaliteit is de vergoeding te laag.
Haar leefgeld (tien euro/dag) is al drie jaar hetzelfde: te weinig en het is nog geen enkele keer geindexeerd. Als ik dat meld bij de bewindvoerder krijg ik geen antwoord. Als ik dit via mail aankaart bij het vredegerecht, krijg ik ook geen antwoord. Het moet allemaal formeel via een procedure, zeker?

Bij het Sociaal Huis in mijn gemeente waar ik alles aangekaart heb, krijg ik de steun van de volledige raad, en wil men mij bijstaan in een procedure tegen de bewindvoerder. Dat zou dus inhouden dat ik moet gaan procederen bij dezelfde vrederechter. Ik moet hier zeker niet meer bijvertellen hoe groot ik mijn slaagkans acht bij die wereldvreemde man? En hoe groot is de mentale klop als ik dan ongelijk krijg? Ik moet er niet aan denken dat ook nog eens te moeten verwerken. ‘Gelijk hebben’ is bij justitie helaas lang niet altijd ‘gelijk krijgen’.

Rechters, zeker vrederechters kunnen handelen naar de letter van de wet, maar ook naar de geest van de wet. In mijn geval gebeurt geen van beide...

Het is niet dat ik niet wil vechten tegen deze onrechtvaardigheid. Ik kan het momenteel gewoon niet aan omdat ik mij fysiek en mentaal volledig richt op mijn moeder m.a.w. mijn energievaatje is leeg.
Maar het medeleven en het meedenken van gelijkgestemden op dit forum druppelen toch een bodempje in het lege energievat, en dat wordt zeer gewaardeerd door ondergetekende,

Els

29 november 2018 - 14:13
Els S. liet reactie achter

Mireille, ik heb e.e.a. doorgegeven bij www.meldpuntbewindvoering.be
Mss kan jij dat ook doen?

14 april 2019 - 17:49
Els S. liet reactie achter

Dankzij het meldpunt bewindvoering heeft de korpschef van de vrederechters mij geholpen om via een procedure binnen een wettelijk kader een fatsoenlijk leefgeld voor mijn moeder te kunnen bekomen. Dat werd tijd! Als je voltijds voor iemand zorgt, kan je missen dat je je ook nog steeds zorgen moet maken om het financiele.
Met terugwerkende kracht over de voorbije jaren krijg ik echter maar een aanvullende vergoeding van nog geen vijf euro per dag, waardoor ik nog steeds met een financiele put zit, een schuld aan mijn kinderen omdat zij al die jaren hebben bijgedragen. Dat is dan de stank voor dank die je krijgt om je leven on hold te zetten. Niet leuk en heel onrechtvaardig als je als enige van zes kinderen alle zorg doet.
Wat betreft de mantelzorgpremie is het mij duidelijk geworden dat een rechter niet vindt dat die dient voor mantelzorg, maar enkel voor onkosten, wat ik niet terecht vindt. Een kleine stimulans om het allemaal zelf te doen en zo de overheid geld te besparen, een erkenning voor de zorg dus, hoe klein dan ook, wordt je dus niet gegund, zo simpel is mijn conclusie.

20 april 2020 - 13:03
Moni D. liet reactie achter

Op papier ben je niets meer. Bij ons net hetzelfde. Bedelen voor de nodige aankopen en dan nog de goedkoopste. Bij de vraag om schoen moest ik van die lelijke zwarte sloffen kopen. Toen heb ik de vraag gesteld off de bewindvoerder ook de goedkoopste schoenen kocht....
Geen antwoord en heb de schoenen gekocht die mijn naaste graag wilde. Punt.
En ook heel lang wachten op de teruggave. Laat u niet doen
Groetjes

Alleen ingelogde gebruikers kunnen een reactie toevoegen. Je kan hier inloggen of hier registreren als je nog geen account hebt.