Netwerk voor mantelzorgers, van maandag tot zondag

23 juli 2023 - 12:54
Elke P. plaatste een vraag

Moeilijk gedrag bij niet-aangeboren hersenletsel/dementie

Ik woon met mijn gezin (3 kinderen 9, 13 en 15) naast mijn moeder die een niet-aangeboren hersenletsel heeft en voor wie ik mantelzorger ben. Beetje dezelfde kenmerken als dementie, maar het is geen Alzheimer. Haar gedrag ervaren we als een grote belasting. Negatief zijn, dwars, kritiek op alles wat je zegt of doet, koppigheid, zich bemoeien, dwanggedachten, klagen dat ze uren alleen zit, claimend, …
Ze wil niet naar een rusthuis en wil ook geen thuiszorg of thuisverpleging. Ik zelf werk meestal maar 1/5, omdat ik dit anders niet meer aankan. Ik zie er meer en meer tegen op, omwille van haar zeer moeilijke gedrag. Voel mij betutteld als een kind. Mijn gezin lijdt hier ook onder. We gingen tot nu toe ieder jaar naar zee en namen ze mee, maar de kinderen willen nu ook wel eens naar het buitenland. Dit jaar gaan wij voor het eerst zonder haar op vakantie (1 week, binnenland), en komt mijn broer voor haar ‘zorgen’, maar hij is hiertoe zelf eigenlijk niet in staat.
Ik wil wel mantelzorger zijn, ik heb de tijd, maar zo’n moeilijk en dwars gedrag ontneemt mij meer en meer de zin en de energie om dit te blijven doen. Ik word er vaak knettergek van omdat er geen ‘normale’ communicatie en interactie is tgv het hersenletsel/dementie. Ik wil ook een oplossing vinden voor de vakanties zodat wij op vakantie kunnen gaan. Geen kortverblijf, door haar hersenletsel en groot valrisico is in de vertrouwde thuisomgeving blijven het beste.


1
25 september 2023 - 21:05
Christine P. liet reactie achter

Heb je dit al besproken met de huisarts? En als jullie niet dezelfde hebben, zou ik de problemen voorleggen aan beide huisartsen. Je kan ook iemand vragen van de sociale dienst van de mutualiteit of de gemeente om je te helpen om de situatie wat uit te klaren.

Misschien moet je eens een lijstje maken met dingen die de zorg voor jou draaglijker zouden maken (bv poetshulp, maaltijden aan huis, op vakantie kunnen gaan, thuisverpleging, vrijwilliger die haar af en toe bezoekt en met haar gaat wandelen, ...). Als je moeder thuis wil blijven wonen, is het van fundamenteel belang dat jij overeind blijft. Ook dingen als haar humeur en gedrag kan je aankaarten bij de arts. Sommige mensen met dementie hebben een onderliggende depressie of kampen met veel frustraties. Soms kan medicatie hierbij helpen.

Voor jou als mantelzorger is het ontzettend belangrijk dat de draaglast van de zorg jouw draagkracht niet overschrijdt. Daarvoor kan je hulp inschakelen om taken uit handen te kunnen geven en ook kwalitatieve activiteiten of momenten voorzien voor jezelf om je batterijen te herladen.

Hier heb je nog wat tips: https://www.seniorservice.nl/nieuws/5-tips-voor-wanneer-iemand-geen-hulp-wil-accepteren

Het is makkelijker gezegd dan gedaan. Vandaag is er hier ook iemand die me het bloed van onder de nagels heeft gehaald (en dat is geen eenmalig probleem) en die ik met plezier achter het behang had geplakt - maar mag je zoiets wel denken als mantelzorger?

Veel sterkte en succes, hopelijk hadden jullie een fijne vakantie.

Alleen ingelogde gebruikers kunnen een reactie toevoegen. Je kan hier inloggen of hier registreren als je nog geen account hebt.