Netwerk voor mantelzorgers, van maandag tot zondag

Terug

Spaar je rug!

Rugpijn kan je beter voorkomen dan genezen! Neem daarom deze simpele tips in acht:

1. Train je buik- en rugspieren

Wanneer je hoest, voel je welke spieren dat zijn. Door ze te trainen, creëer je een beschermend korset rond je wervelkolom. Hier vind je enkele goede oefeningen.

2. Hou rekening met je rug tijdens het poetsen

Moet je iets laag bij de grond doen, buig dan volledig door je knieën en steun met je hand op je knie of tegen de muur. Zo belast je de ruggengraat minder. Zorg ervoor dat de staaf van de stofzuiger afgesteld is op jouw grootte.

3. Strijken kan ook rugvriendelijk

Zet je strijkplank op de juiste hoogte. Staat ze te laag, dan buig je voorover en belast je jouw rug. Een hoge kruk waar je op kan zitten of steunen kan hulp bieden.

4. Pas een goede heftechniek toe

- Gebruik beide handen. Zo verdeel je het gewicht.
- Een kleine spreidstand zorgt voor meer evenwicht en steun.
- Iets zwaars hou je best zo dicht mogelijk tegen je lichaam.
- Span je buik- en rugspieren op en buig steeds door de knieën.
- Positioneer je telkens naar het voorwerp dat of naar de persoon die je moet optillen en vermijd het draaien van de romp.

Welke tips pas jij toe?

medisch      0 reacties       07 augustus 2015

Mantelzorger van de week: Christiane Loontjens

Christiane (links op de foto) zorgt voor haar ouders. Haar mama heeft bot- en leverkanker en haar papa heeft af ...

mantelzorger van de week      6 reacties

Betere financiële ondersteuning van mantelzorgers

Wie minder gaat werken om mantelzorg op te nemen, ziet zijn inkomen flink dalen. En dat in een context die ...

wetgeving financieel      0 reacties