Netwerk voor mantelzorgers, van maandag tot zondag

02 augustus 2020 - 10:11
Victor T. plaatste een vraag

Bezigheden voor mijn echtgenote

Ik richt mij met mijn vraag speciaal naar mantelzorgers die mantelzorger zijn voor een bedlegerige.
Mijn echtgenote heeft uitgezaaide longkanker in combinatie met het Lambert-Eaton myasthenic Syndroom wat als gevolg heeft dat zij bedlegerig is. Zij is zeer emotioneel aangelegd en maakt zich meer zorgen omdat ze niet meer kan lopen dan dat zij zich zorgen maakt om de kanker zelf waardoor zij geregeld emotionele buien heeft.
Dus mijn vraag is eigenlijk of er hier mantelzorgers zijn met een bedlegerige behoeftige en hoe brengt deze zijn dagen door? Als men 24/24 hr in elkaars gezelschap verkeert is het toch logisch dat men op den duur snel uitgepraat is met elkaar.
Momenteel houdt zij zich bezig met tv-kijken en puzzelen op haar tablet maar op den duur wordt dit haar ook te veel waardoor ze weer even in een emotionele bui geraakt.
De lectuur die ik al allemaal verslind heb is niet meer te tellen maar in hoofdzaak weinig tot niets over hoe ik iemand die bedlegerig is haar zinnen kan laten verzetten. Naar hulpverenigingen toe is het probleem ook dat mijn echtgenote veel schrik heeft om 'vreemde' personen binnen te laten met deze corona toestanden.
Indien iemand mij tips kan geven, ze zijn zeer welkom.
Bedankt.


1
12 oktober 2020 - 20:44
Christine P. liet reactie achter

Ik weet niet wat je vrouw nog kan doen, maar lezen kan een fijne bezigheid zijn. Als dat moeilijk is, kan je een beroep doen op luisterboeken.
Meer info: https://www.luisterpuntbibliotheek.be/nl/volwassenen/bent-u-een-luisterlezer
https://www.luisterpuntbibliotheek.be/nl/daisy-online

Ook muziek beluisteren kan ontspannend werken of op youtube ontspannende meditaties laten afspelen.

Wat ik al gezien heb in een ziekenhuis, is dat iemand mezenbollen vlak aan het raam had gehangen. Dat zorgt ook voor fijne afleiding, er zijn ook doorschijnende vogelhuisjes die je op het raam kan kleven.

Je kan ook zachte massages doen van handen, gezicht, voeten als dat medisch kan. Normaal vind je eenvoudige oefeningen op youtube of in boeken.

Het zijn maar kleine ideetjes, maar misschien heeft je vrouw er wat aan.

Veel sterkte allebei.

Alleen ingelogde gebruikers kunnen een reactie toevoegen. Je kan hier inloggen of hier registreren als je nog geen account hebt.