Netwerk voor mantelzorgers, van maandag tot zondag

15 maart 2018 - 12:32
Anouk B. plaatste een vraag

Doen jullie beroep op thuisverpleging om het haalbaarder te maken?

Het is soms moeilijk om voor het wassen in te staan, dagelijks, of wanneer de persoon in kwestie het niet meer toelaat, niet uit kwade wil, maar omdat ze al ietsje te ver zijn om precies te weten wat er speelt. Er blijft echter een drempel om iemand extern in te schakelen. Hoe gaan jullie hiermee om?


5
28 maart 2018 - 13:42
Pat T. liet reactie achter

Dag Anouk, ik doe het ook al lang helemaal alleen, het begeleiden/helpen van mijn ouders, maar nu wordt het stilaan toch ook tijd om hulp van buitenaf in te schakelen. Vandaag had ik een afspraak met de dienst thuiszorg van het OCMW en ik heb een afspraak geregeld bij mijn ouders om toch een minimum aan begeleiding op te starten. Mijn ouders staan er heel weigerachtig tegenover, om niet te zeggen dat ze het eigenlijk totaal niet zien zitten. Maar ik ga toch proberen om door te zetten. Kwestie van ze zo lang mogelijk te kunnen laten thuis wonen he.

14 juli 2018 - 22:12
Willem V. liet reactie achter

Hallo, mijn zus en ik hebben sinds kort een Odelia seniorenstudent in dienst genomen voor onze vader. Deze biedt ons en onze vader een mooie praktische ondersteuning. Echt een aanrader. Deze dienst is nog maar recent opgestart in Leuven,Gent en Antwerpen. Voor meer informatie en een brochure, kunnen jullie een mailtje sturen naar bryan@odelia.be ---> Oprichter van de dienst

02 januari 2019 - 18:16
Godelieve V. liet reactie achter

Beste Wilem, heel hartelijk dank voor de tip.

02 januari 2019 - 18:22
Godelieve V. liet reactie achter

Dag Pat,
Het inschakelen van hulp is een zoektocht geweest. Veel hangt af van de coördinator van de dienst. Informeer ook naar het aantal weken vakantie, want vooral iets oudere zorgkundigen hebben heel veel vrije dagen en wij kregen zelden vervanging. Zorg dat je in het begin zeker in de buurt bent. Ik had altijd een gezelschapsspelletje klaarstaan en de manier waarop de hulp dat deed, vertelde me heel veel. Heel veel succes.

02 januari 2019 - 18:28
Godelieve V. liet reactie achter

Beste Anouk,
De meeste mensen in de thuisverpleging hebben echt veel te weinig tijd om iemand te douchen. Ik vraag het aan de gezinshulp en als die er niet is, doe ik het zelf en met bijzonder veel humor om het minder genant te maken.

Alleen ingelogde gebruikers kunnen een reactie toevoegen. Je kan hier inloggen of hier registreren als je nog geen account hebt.