Netwerk voor mantelzorgers, van maandag tot zondag

07 februari 2019 - 11:31
Katrien B. plaatste een vraag

Mantelzorg combineren met vrijwilligerswerk is dit een goed idee?

Recent werd ik door VDAB voor de keuze gesteld om ofwel mij officieel te laten registreren als mantelzorger, ofwel vrijwilligerswerk te doen. Geen van beide voorstellen zijn een oplossing voor mijn situatie. De uitkering die ik krijg als mantelzorger is onvoldoende om van te leven. Om vrijwilligerswerk te kunnen doen moet ik beroep doen op externe diensten voor oppas. De organisaties die vrijwilligers vragen zijn niet opgezet met het verplichte karakter van de aanvraag om vrijwilligerswerk. Heeft iemand hier ervaring mee?


2
15 februari 2019 - 18:49
Elisabeth P. liet reactie achter

Je als mantelzorger laten regristeren is absurd, nog geen 300€ per maand ( je uitkering valt ook weg per maand). Ik heb vrijwilligerswerk aangenomen in mijn eigen dorp na veel discussies met die zogezegde bemiddelaars van de vdab , ben bijna 60 en het doet efkes deugd om er eens uit te zijn. Mij echtgenoot heeft 4 cva's gehad en heb geluk dat ik wat steun krijg van de buren om 2 uurtjes in onze plaatselijke school bij de 60 kleuters te zijn. Heb geluk gehad maar als je kan om gewoon al was het maar een half uur even weg te zijn van het alledaagse probeer het, doet je gewoon efkens goed en daarboven alles efkens "zen" …… In het begin wel moeilijk omdat je altijd denkt aan diegene die thuis is maar je bent ook maar een mens zenne. Groetjes uit Vilvoorde (Houtem) Go for it xxxxxxxxxxxxxxxxxx

21 februari 2020 - 14:12
Katrien B. liet reactie achter

Nadat ik alle paperassen bijna in orde had om met vrijwilligerswerk te starten kreeg ik van de VDAB te mededeling dat ik geen vrijwilligerswerk meer hoefde te doen. Het mag, maar moet niet. Conform de nieuwe regelgeving van VDAB werd ik voor de keuze gesteld om voor de wijkwerking (60 uur/maand à 5€) te gaan met behoud van uitkering of voor het officieel statuut van mantelzorger te kiezen.

Alleen ingelogde gebruikers kunnen een reactie toevoegen. Je kan hier inloggen of hier registreren als je nog geen account hebt.