Netwerk voor mantelzorgers, van maandag tot zondag

19 mei 2021 - 19:45
Ronny O. plaatste een vraag

Ervaringen fietsen en Alzheimer

Mijn partner en ik fietsen graag. Zij kan echter niet meer genieten van de omgeving omdat het fietsen en het verkeer te complex geworden zijn voor haar. Ik moet haar echt begeleiden op onbekend terrein. Ik overweeg daarom een tandem aan te schaffen zodat we toch nog samen kunnen genieten van fietstochtjes. Is een gewone tandem goed of is een tandem driewieler beter geschikt ivm stabiliteit en evenwicht?


1
08 augustus 2021 - 16:52
Christine P. liet reactie achter

Hoewel je vraag er al bijna 3 maanden staat, kwam er helaas nog geen reactie.

Zelf kan ik je niet helpen uit eigen ervaring, maar misschien kan je te rade gaan bij de arts(en) of kiné die jou en je partner begeleiden.

Heb je zelf al opgemerkt dat haar evenwicht minder goed wordt? Zit de kans er in dat haar evenwicht op termijn wordt aangetast door de aandoening? Kan ze nog vlot op- en afstappen? Heeft ze soms schrikreacties in het verkeer die haar uit balans kunnen brengen?

Ik denk dat dit een aantal vragen zijn waar je zelf en met een beroepskracht best naar kijkt vooraleer je een beslissing neemt. Een tandem is niet zo goedkoop en een tandem driewieler al helemaal niet, maar als je een tandem koopt die na 2 jaar niet meer bruikbaar is door evenwichtsstoornissen dan is het ook weer zonde.

Misschien kan je eens proberen ergens een tandem te huren voor een uitstap en een andere keer een driewieler. Dan krijg je zelf een beter beeld van haar mogelijkheden.

Knap dat jullie samen willen blijven fietsen. Het is zo belangrijk dat mensen blijven buiten komen en voldoende geprikkeld worden op alle gebied.

Alleen ingelogde gebruikers kunnen een reactie toevoegen. Je kan hier inloggen of hier registreren als je nog geen account hebt.