Netwerk voor mantelzorgers, van maandag tot zondag

27 juli 2020 - 15:58
Jet W. plaatste een vraag

Mantelzorgtoelage in Bocholt

Ik ben Jet Wuijts en werk op de dienst thuishulp van OCMW Bocholt. Sedert januari 2020 wordt er in Bocholt geen gemeentelijke mantelzorgtoelage meer uitgekeerd.
Het budget dat zo vrij kwam wordt besteed aan zinvolle initiatieven voor inwoners van Bocholt, die geconfronteerd worden met een beperking/eenzaamheid/armoede/...


7
27 juli 2020 - 16:00
Jet W. liet reactie achter

Mag ik de initiatiefnemers van deze, overigens zinvolle en mooie website, vragen om de informatie op de site aan te passen?
Dank u wel, Jet Wuijts

02 augustus 2020 - 20:12
Victor T. liet reactie achter

Is mantelzorg in Bocholt dan geen 'zinvol initiatief'?

19 augustus 2020 - 13:04
Els S. liet reactie achter

@victor, eerlijk gezegd stelde ik mij dezelfde vraag, dus ben benieuwd naar het antwoord van Jet.

Uiteindelijk is dit toch het MANTELZORGforum, een forum voor veelal altruïstische en verantwoordelijke mensen die er dag in dag uit staan voor hun hulpbehoevende geliefde. In mijn ogen allemaal mensen die erkenning verdienen en wellicht ook op prijs stellen, ook al is het maar in de vorm van een kleine premie.

Zelf ben ik 10 jaren voltijds mantelzorger geweest en heb ik in de buurgemeente van Jet waar ik woon (Bree) nooit een cent mantelzorgpremie gekregen, terwijl dat ik zeker in mijn geval aan de voorwaarden voor toekenning had moeten voldoen... Maar helaas, de condities zijn zodanig dat er uiteindelijk bijna niemand recht op heeft en dat is echt niet okee!

22 augustus 2020 - 20:29
Victor T. liet reactie achter

Hey Els,

Ik ben sedert 5 maanden fulltime (24/24hr) mantelzorger nadat mijn echtgenote op 10/03/2020 thuiskwam uit het ziekenhuis. Door een steeds verergerende verlamming van de bovenbenen werd zij op 22/01/2020 gehospitaliseerd en kregen wij het op 04/02/2020 het verdict te horen dat zij uitgezaaide longkanker heeft tot in de botten toe en dat de verlamming in haar bovenbenen te wijten was aan het Lambert-Eaton myastheen syndroom. Ondertussen is zij volledig bedlegerig geworden en krijg ik een beetje hulp in de ochtend en avond van het wit/gele kruis die haar komen wassen, 2x/week een blaasspoeling komen geven en 1x om de zes weken een andere verblijfssonde komen steken. Voor de rest doe ik alles zelf ,koken, wassen, strijken, eten klaar maken, haar medicatie op punt houden en tijdig geven, administratie met werkgever, ziekenkas en sociale dienst ziekenhuis en ja, zelfs haar helpen met haar stoelgang omdat ze dit niet meer zelfstandig kan.
Hulp van iets of iemand....? Vergeet het. Poetsdienst moeten afzeggen omdat de voorwaarden die zij stelden om te komen poetsen voor ons onmogelijk waren om aan te voldoen. Andere hulpdiensten, enkel telefonische hulp....corona hé mijnheer. Daar sta je dan en trek je uw plan zo goed en zo kwaad als het kan. De enige hulp die ik ontvang is van haar zoon (ik heb geen kinderen) die 1x/week boodschappen doet. 5 maanden nog maar en ik heb al diep gezeten maar ben er samen met mijn echtgenote, mijn zuster en broer er terug bovenop geraakt en hopelijk blijft dit zo. We hebben goede afspraken moeten maken...... dat stuurlui aan de wal buiten blijven er niet over de ziekte gepraat wordt tussen ons tenzij het echt niet anders kan en moet.
Gelukkig hebben wij nog een maltezerke die ik 2x/dag een uurtje kan uitlaten waarbij ik dacht dat het mijn zinnen kon verzetten maar niks is minder waar. Je neemt je echtgenote (in gedachten) overal mee naar toe.
Over de mantelpremie in onze gemeente mag ik niet klagen want wij hebben die aangevraagd en gekregen zonder problemen maar dan moeten lezen dat de mantelzorgpremie in Bocholt wordt afgeschaft om te besteden aan 'zinvolle initiatieven' sneed mij toch even de adem af.

24 augustus 2020 - 15:03
Annick D. liet reactie achter

Volgens de website zou Aalst ook een mantelzorgpremie voorzien. Na contact met de bevoeggde stadsdienst blijkt dit niet zo te zijn (ook in het verleden niet; en in de toekomst is men dit eveneens niet van plan). De contactpersoon zal jullie trachten te bereiken, de info is dus niet van toepassing.

19 augustus 2021 - 14:34
Tony P. liet reactie achter

Geven ze in Bree een gemeentelijke mantelzorg premie?

21 augustus 2021 - 23:43
Els S. liet reactie achter

@Tony, je kon in Bree idd een aanvraag doen maar geloof het of niet, de mantelzorgpremie was niet voor de mantelzorger maar voor de zorgbehoevende en hij was niet combineerbaar met het zorgbudget (130 euro) vd zorgkas. Ik weet niet hoe het nu is, je kan het best even navragen bij het OCMW. Veel sterkte met het mantelzorgen!

Alleen ingelogde gebruikers kunnen een reactie toevoegen. Je kan hier inloggen of hier registreren als je nog geen account hebt.