Netwerk voor mantelzorgers, van maandag tot zondag

11 januari 2017 - 13:15
Rudy A. plaatste een vraag

Waarom al die verschillende punten berekeningen op zelfredzaamheid vermindering

Als mantelzorger kan ik me zo druk maken in het verschil van punten geven aan de zorgbehoevende!
Jo krijgt een bel score van 40 punten waardoor ze maandelijks 130 euro krijgt van de zorgkas.Nu had ik voor haar een nieuwe aanvraag bij Fod ingediend denkende dat ze eindelijk meer punten zou krijgen waardoor ze dan meer inkomen zo kunnen krijgen.Maar neen,de arts geeft 11 punten zodat ze 19 euro de maand van Fod bijkrijgt.Ik begrijp niet hoe dit kan.


4
21 mei 2017 - 14:01
Laura M. liet reactie achter

Dag Rudy, ik heb het zelfde met mijn moeder. Ze mocht van de behandelende arts in het ziekenhuis niet meer alleen wonen, ik heb haar in huis gehaald omdat ze heel ongelukkig is in een rusthuis. Twee jaar geleden was ze nog zwaar hulpbehoevend met een bijpassing van 130 euro en nu 3 maanden geleden na de score van solidariteit voor het gezin is ze dat plots niet meer volgens het ziekenfonds. Begrijp ik ook niet! Mijn moeder kan geen trappen doen, loopt amper 1 keer per dag met haar rollator de living rond, gaat nooit buiten etc. ik was haar dagelijks, koken, plassen alles. Ze is 85 en wel helder maar lichamelijk gaat het zeer moeilijk. Door het verlies van dat extraatje (dat ze aan 2 dagen hulp kon geven) komt er nog meer druk op mij te liggen. Mijn moeder blijft nu alleen thuis terwijl ik halftijds werk, ik was haar 's morgens vroeg voor ik naar mijn werk vertrek en spurt na het werk terug naar huis om te koken etc...De rest van de dagen ben ik constant bij haar en in het weekend komt de rest van de familie l(mijn broers en zus) angs die ik ook nog eens mag bedienen. Ik begin dit behoorlijk zwaar te vinden en vraag me dan ook af hoe die criteria (zwaar of minder zwaar zorgbehoevend) worden gehanteerd.

30 mei 2017 - 13:24
Rudy A. liet reactie achter

Inderdaad Laura,het is niet te begrijpen.Ik werk ook full-time in een leidinggevende functie en het wordt me zwaarder met de dag,ook omdat haar mama die veel hielp onlangs overleden is.Haar inkomen laat het ook niet toe om meer hulp aan te vragen.Maar ja,we blijven het toch doen ondanks alles.Ik begrijp die criteria ook helemaal niet en er is blijkbaar niemand die een degelijke uitleg kan geven.Ik heb dit reeds aan de Kvg gevraagd en die zeggen hetgeen iedereen zegt,je kan de punten niet vergelijken!!!

30 oktober 2017 - 14:15
Katty S. liet reactie achter

De criteria van de KATZ schaal zijn behoorlijk verouderd.
Mijn moeder is doof en heeft daardoor een implantaat, waardoor haar evenwicht bijna volledig weg is.Hier wordt geen rekening meer gehouden.
Haar blaas functioneert niet meer, waardoor ze zichzelf 2x per dag moet sonderen.
Ze heeft een dropvoet,osteoporose,syndroom van Sjögren, kortom veel gesukkel.(zeer hoog valrisico)Toch wordt er met geen enkel van die factoren rekening gehouden:"want ze kan toch nog net naar 't toilet sukkelen"
Ze is het afgelopen jaar al 5 x op kort verblijf geweest in WZC, maar volgens de WZC heeft ze niet voldoende punten om opgenomen te worden.(A score)Terwijl de huisarts duidelijk aangeeft dat ze in categorie B zit.
Zo ben ik al een jaar aan het "leuren" met mijn moeder.
Daarenboven beslist de overheid om de premie van zorgkrediet/tijdskrediet met motief met bijna 60 euro per maand netto te verminderen!En als kers op de taart:1500 euro minder terugtrekken van de belasting.
Waar gaat al dat belastingsgeld, waarvoor ik al 30 jaar full-time werk naartoe?
Tja, dan zal ik me maar naar een burn-put werken, zeker?

10 januari 2018 - 12:32
Laura M. liet reactie achter

Ik heb een bezwaarschrift ingediend bij de regering met het verzoek gehoord te worden, dat is ook gebeurd en mijn moeder krijgt nu sinds 14 dagen haar statuut als 'zwaar zorgbehoevende' (wat ze ook is!) terug met terugwerkende kracht. Zo'n zaken nemen maanden in beslag maar uiteindelijk begrepen ze daar dat mijn moeder niet plots minder hulpbehoevend wordt omdat ik ze in huis neem! Ah neen, ik neem haar net in huis en haal mijn en dochters leven overhoop OMDAT ze zo zwaar hulpbehoevend is. Maar dat is dus een positieve opvolging.

Alleen ingelogde gebruikers kunnen een reactie toevoegen. Je kan hier inloggen of hier registreren als je nog geen account hebt.