Netwerk voor mantelzorgers, van maandag tot zondag

01 juli 2016 - 10:34
Mieke . plaatste een vraag

Brengt de zorg voor iemand anders je eigen gezondheid in gevaar?

Zorgen voor iemand anders mag niet onderschat worden. Mantelzorg weegt zwaar, zowel op emotioneel als lichamelijk vlak. Hoe hou jij het vol? En welke tips kan je geven om ook goed voor jezelf te zorgen?

2
05 juli 2016 - 07:58
Guido V. liet reactie achter

Hier kan je toch geen éénduidig antwoord op geven. Alles hangt af van de aard van de zorg, de toestand van de patiënt en de mentale kracht van de mantelzorger. Wanneer de zorg de ganse dag aandacht eist van de mantelzorger loopt die gevaar zichzelf te verliezen en er onderdoor te gaan. Vergt de verzorging slechts sporadisch aandacht is de kans hierop veel kleiner. Als mantelzorger moet je altijd er op letten dat je nog voldoende tijd voor jezelf hebt. Desnoods dient er hulp van buitenaf ingeroepen te worden. De ene mens kan meer aan dan de andere. Eigenlijk zou verplegend en verzorgend personeel mee een oogje in het zeil moeten houden op de mantelzorger om tijdig te kunnen ingrijpen.

07 januari 2017 - 09:19
Caroline L. liet reactie achter

Ik zorg dag en nacht voor mijn man, en die heeft een heel moeilijk karakter, soms loop ik op de toppen van mijn tenen, hulp van buiten af inroepen is gemakkelijker gezegd dan gedaan, want hij tolereert geen hulp van buiten af! Soms is het heel zwaar, vooral ik zelf reuma heb!

Alleen ingelogde gebruikers kunnen een reactie toevoegen. Je kan hier inloggen of hier registreren als je nog geen account hebt.