Netwerk voor mantelzorgers, van maandag tot zondag

10 mei 2020 - 10:57
Elly M. plaatste een vraag

Wat als de huisdokter niet wil helpen?

mijn ouders zitten sinds februari in een WZC. Mijn moeder heeft dit heel lang tegengehouden. Nu zijn ze bezig dat ze terug naar huis willen. Hun huisdokter weigert met mij te overleggen onder het mom van privacy, en doet moeilijk wanneer hij kan. Wat kan ik doen als ze dit willen doordrijven? Mijn moeder is palliatief verklaard en mijn vader is dementerend.


4
22 mei 2020 - 19:44
Marc V. liet reactie achter

Ik zou ofwel een nieuwe huisarts zoeken namens uw moeder, ofwel minstens een andere huisarts in consult nemen die de situatie samen met zijn confrater kan nagaan om uw moeder best te adviseren. Uw moeder is als ik het goed begrijp weliswaar ziek maar absoluut niet wilsonbekwaam. Zij heeft derhalve alle recht om zelf te beslissen wat voor haarzelf en uw wilsonbekame vader het beste is, bij voorkeur na overleg met de behandelende arts of artsen en haar kinderen.

23 mei 2020 - 11:24
Elly M. liet reactie achter

Mijn vader is ook niet wilsonbekwaam. Hij kan niet navertellen wat hij 's middags gegeten heeft, of dat hij een factuur heeft betaald, enz., maar hij is niet wilsonbekwaam. Hij dioet wel alles wat mijn moeder hem opdraagt.
Mijn moeder heeft idd nog alle recht om zelf te beslissen. Dat liep zo goed, dat er geen eten meer werd gemaakt, dat zowat alle hulp in huis geweigerd werd, dat de familiehulp die er moest helpen niet mocht doen waarvoor ze in dienst werden genomen, dat ze zelf maar wat aanklungelde met haar medicatie (diabetes en pijnstilling). Pa werd zowat gedwongen om thuis bij haar te zitten om haar op haar wenken te bedienen. Zo goed werkt zelf beslissen. Maar ik stond wel stijf van de stress iedere keer als ik er naartoe reed met de gedachte: wat ga ik er vandaag weer vinden? En zo kan ik er nog wel effe mee doorgaan. Dus zij besliste ook over doktersbezoek en of ze deed wat hij zei. Dus je kan je voorstellen dat ik niet moet zeggen: we vragen een 2de opinie...

25 mei 2020 - 10:22
Ilse J. liet reactie achter

Is een gesprek met het WZC zelf of een maatschappelijk werkster daar een optie ? Kan vanuit die hoek mee bekeken worden wat al dan niet realistische verwachtingen kunnen zijn?

07 juni 2020 - 14:49
Elly M. liet reactie achter

Dag Ilse. Ik heb, toen ze nog thuis woonden en/of in het ziekenhuis lagen, de maatschappelijk werkers platgelopen, bestookt met mails, telefoons, FB, je kan het zo gek niet bedenken... Het enige antwoord dat ik kreeg was: ze zijn nog wilsbekwaam, dus we kunnen niets doen. Idem voor de HD, alleen mocht ik daar zelfs nog niet gaan babbelen over de situatie thuis: privacy. Bij navraag in het WZC (pas op, die mensen doen daar echt hun best) was: het is niet aan te raden, want eigenlijk kunnen ze niet meer thuis wonen. Je begrijpt dat ik het dan ook niet meer weet...

Alleen ingelogde gebruikers kunnen een reactie toevoegen. Je kan hier inloggen of hier registreren als je nog geen account hebt.